Historia 4-6 grundbok rev
Pris: | 175,00 kr |
Bandtyp: | Hardback |
Antal sidor: | 148 |
ISBN: | 85887-98-9 |
Utgivningsdatum: | 2021-03-02 |
Språk: | Svenska |
Upplaga: | 1 |
Författare: | Michael Engström |
Maria Engstrand |
Historia 4 - 6 grundbok är reviderad utifrån Lgr22 och skriven utifrån Capensis tre viktiga principer.
1. Att konkretisera det centrala innehållet
Vår ambition med boken är att konkretisera det centrala innehållet som står i kursplanen. Det är det som undervisningen i historia ska behandla.
Vi har flera invändningar mot hur det centrala innehållet i mellanstadiets historia presenteras i ändringsförfattningen SKOLFS 2020:93. Vår tydligaste invändning är att frihetstiden och Gustav III inte längre ska behandlas enligt det centrala innehållet. En annan är att forntiden inte finns med.
Vi har valt att kort repetera människans tidiga historia, ta med 1700-talet och ge en inblick i 1900-talets historia. Det har vi gjort för att hjälpa eleverna att utveckla sitt historiemedvetande, få en historisk bildning, tillägna sig en historisk referensram och få en kronologisk överblick av historien.
2. En tydlig struktur
Bokens kapitel är strukturerade i samma kronologiska ordning som det centrala innehållet presenteras i kursplanen. I boken finns flera historiska linjer för att tydliggöra kronologin.
3. Enkelt att förstå
I boken används ett begränsat antal nya begrepp, vilket gör det enklare för eleverna att i ett första skede se olika sammanhang. De nya begreppen används återkommande i brödtext, bildtext och grafik. I slutet av varje kapitel finns dessutom en lista med de viktigaste begreppen förklarade ytterligare en gång.
Kvinnor och män
Män har haft mer makt i den stora historien och det visar sig i läroböcker. I den här boken finns det ungefär lika många namngivna kvinnor som män. Förhoppningsvis kan eleverna därmed lättare identifiera sig med vår gemensamma historia.
Övningsbok
Till grundboken finns också en övningsbok. I den ges möjlighet att repetera och fördjupa grundbokens innehåll och ställas inför komplexa frågeställningar. Här finns även diagnoser som hjälper elever och lärare att bedöma kunskapsutvecklingen.