forlagetvektor logotyp

Go Fish! till Come On 1 (kortspel, inskolningen)

Go Fish! till Come On 1 (kortspel, inskolningen)

Levereras inom 1-2 vardagar.

Pris: 85,85 kr
ISBN: vektor-001
Språk: Svenska


Spelregler:
Spelaren vems tur det är må fråga en valfri spelare efter ett kort i varje ämne som spelaren (som frågar) i förväg har minst ett av. Man frågar med följande mening: “Can I have all your … cards, please?”. T.ex.: “Can I have all your SCHOOL cards, please?” Ifall den frågade spelaren har kort i ämnet ska dessa kort ges till den som frågade. Man svarar då: “Here you are.” Ifall den frågade spelaren inte har kort i ämnet svarar den: “Go Fish!”. Spelaren som frågade tar därefter ett kort från bordet. Sedan är det nästa spelarens tur, i medurs ordning. När en spelare lyckas få alla fyra kort inom ett ämne läggs setet på bordet före spelaren. Det spelas så länge tills alla kort är samlade i set. Vinnaren är den som till sist har flest set.

Mix and Match
Aktivitetens mål: Det gäller att kunna höra och känna igen ord inom de olika ämnen i Come on häftena. Aktiviteten: Alla elever i klassen får ett kort. Läraren har innan dess lagt ut det antalet kort som passar till antalet elever. Korten för eleverna ska kunna samlas i set á 3-4 kort. Läraren börjar aktiviteten genom att säga “mix” och eleverna går runt och byter kort med dem de möter. Efter en passande tid (ca. 10 sek) säger läraren “match” och eleverna säger det ämnet de har på sina kort högt. Samtidigt ska de lyssnapå vad de andra säger för att hitta de som har samma ämne. Målet här är att eleverna ska samlas i set så fort som möjligt. Däreftersägs det “mix” igen och hela processen börjarom, så ofta man vill. Ifall man vill öka nivået ska eleverna säga en ting som står på kortet och lyssna på andra ting som hör ihop med deras ämne och på så sätt hitta ihop i set.

Word Battle
Aktivitetens mål: Det gäller att kunna säga det engelska ordet för så många ting i Come On häftena som möjligt och på så sätt vinna korten. Aktiviteten: Eleverna får ett kort vardera. Läraren behåller resten av korten på handen. Eleverna går nu runt och hittar en partner genom att t.ex. räcka upp armen för att visa att man är ledig. När två mötas visar de varandra kortet de har men håller handen över det engelska ordet. Ifall den andra kan säga ordet på engelska vinner den kortet. Ifall man vinner ett kort och därmed har mer än ett kort läggs korten nederst i högen. Sedan räcker man upp armen för att hitta en ny partner. Ifall man förlorar och inte längre har något kort på handen går man till läraren och får ett nytt kort att spela med. När läraren inte har flera kort i högen stoppas spelet och vinnaren är den som har flest kort. Ifall eleverna blir för duktiga så att alla vinner kort hela tiden kan man köra aktiviteten på tid. Man kan välja att låta eleverna spela klunsa om vem som ska prova att vinna kortet. Eller man kan be dem att stava orden för att vinna kortet.