Välj kundtyp

För att ge dig ett korrekt pris behöver vi veta vem du är. Vänligen välj skola/företag eller privatperson nedan.

laraforlag logotyp

Handelsfamiljer på stormaktens europamarknad. Del 1-2 resor och resande

Handelsfamiljer på stormaktens europamarknad. Del 1-2 resor och resande

Levereras inom 1-2 vardagar.

Pris: 40,00 kr
Bandtyp: Inbunden
Antal sidor: 0
ISBN: 49-16083-7
Utgivningsdatum: 20010601
Språk: Svenska
Författare: Dalhede, Christina


Handelsfamiljer på Stormaktstidens Europamarknad ges ut i två volymer och handlar om geografiska kontaktnät, internationella förbindelser och litterära kunskapsmagasin.

I centrum för intresset står handelsfamiljer i Augsburg, Antwerpen, Lübeck, Göteborg och Arboga under 1500- och 1600-talen. Vi får lära känna ett europeiskt historiskt landskap med dess riks-, lands- och sjöstäder, där varje tidsgräns kan suddas ut av tankarnas rum och färdväg, i takt med påvliga beslut och astronomers argument. Där kan varje landgräns förändras med förflyttningar i tanke och tid, i takt med regenter och aktörer inom politik och religion, när det geografiska gränslägets fördelar och nackdelar övervägs, när möjligheter och svårigheter nyttjas maximalt.
Till boken hör en CD-skiva med lätt sökbara tabeller och register.

Pris: 60 kr Antal:

Viner Kvinnor Kapital. 1600-talshandel med potential. Ingår som nr 4 i serien Handelsfamiljer på Stormaktstidens Europamarknad.
Christina Dalhede
ISBN: 91-86425-86-2

Beskrivning: De säljer vin, textilier och kryddor. De lånar ut pengar mot ränta. De tar panter i silver som säkerhet. De för med sig kapital in i sina äktenskap, efterlämnar omfattande bouppteckningar och utgör en betydande tillgång för samhället... Var kvinnornas medverkan ett måste för att verksamhetens olika delar skulle kunna skötas? Vilken roll spelade viner och kvinnor inom 1600-talets kreditsystem? Dessa och andra frågor diskuteras av Christina Dalhede i Viner, Kvinnor, Kapital En 1600-talshandel med potential. Boken ingår i serien Handelsfamiljer på Stormaktstidens Europamarknad.